نوشته ها درباره ما تماس با ما

درباره تجهیزات آشپزخانه صنعتی

برای راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی که می تواند برای رستوران یا هر مرکزی دیگری باشد، اطلاعات جامعی نیاز است که اینجا به طور کامل به آن پرداختیم.

درباره تجهیزات آشپزخانه صنعتی

برای راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی که می تواند برای رستوران یا هر مرکزی دیگری باشد، اطلاعات جامعی نیاز است که اینجا به طور کامل به آن پرداختیم.

درباره آشپزخانه صنعتی

یکی از مسائلی که برای راه اندازی یک مجموعه لازم است در نظر بگیریم؛ بخش تامین بخش غذایی و خوراکی آن مجموعه است. طبیعی است برای داشتن غذای روزانه یک ارگان یا مجموعه به آشپزخانه صنعتی اختصاصی نیاز دارد. بدیهی است که مجموعه های دیگر که کار اصلی آن ها تامین غذا می باشد؛ از ضروریات اولیه راه اندازی آن ها، اجرای یک آشپزخانه صنعتی با تجهیزات مناسب خواهد بود.

حالا که با ضرورت نیاز یک آشپزخانه صنعتی برای فضاهای مختلف مانند رستوران یا ارگان های مختلف مثل بیمارستان و هتل و غیره آشنا شدیم؛ کمی درباره تجهیزات آشپزخانه صنعتی صحبت کنیم.

دسته بندی تجهیزات آشپزخانه صنعتی

یکی از مسائلی که در زمینه تجهیزات آشپزخانه صنعتی اهمیت دارد؛ دسته بندی این محصولات است. به دلیل گستردگی فراوانی که تجهیزات آشپزخانه دارند، دسته بندی آن ها کار ساده ای نیست. حتی همین امروزه هم برای دسته بندی درست و منطقی برخی محصولات، بین تجهیز کننده های آشپزخانه صنعتی، اختلاف نظرهایی وجود دارد. پس این موضوع را در نظر بگیریم که جدای از دسته بندی کلی که وجود دارد، برخی تجهیزات به طور کاملا سلیقه ای از نگاه تجهیزکنندگان، در دسته بندی های کلی قرار می گیرند. حال دسته بندی کلی تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

  • تجهیزات استیل و انبار
  • تجهیزات آماده سازی غذا
  • تجهیزات پخت غذا
  • تجهیزات سرو
  • تجهیزات شستشو
  • تجهیزات سرمایشی
  • تجهیزات خط سلف سرویس
  • تجهیزات جانبی آشپزخانه صنعتی
  • و حتی تجهیزات کافی شاپ

برای ترتیب قرار دادن این دسته بندی و توضیح در مورد آن ها می توان از مراحل پخت یک غذا برای رسیدن به مشتریان الگوبرداری کرد اما به طور کلی دسته بندی قرار داده شده در بالا را به همان ترتیب توضیح خواهیم داد.

تجهیزات استیل و انبار

تجهیزات استیل و انبار، یک بخش گسترده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی را شامل می شوند. تجهیزاتی مانند کابینت صنعتی، انواع چلیک ها، قفسه بندی و شلف ها، میز کار استیل، هود صنعتی و غیره همگی در تجهیزات استیل و انبار قرار می گیرند. درباره میز استیل و تنوعی که دارد می توان اینگونه اشاره کرد که یکی از مواردی است که انتخاب دسته بندی برای آن کار ساده ای نیست؛ چرا که همزمان به عنوان تجهیزات آماده سازی غذا نیز در نظر گرفته می شود.

تجهیزات آماده سازی غذا

یکی دیگر از دسته بندی ها که تجهیزات بسیار گسترده ای را در برمی گیرد؛ تجهیزات آماده سازی غذا می باشد. در تجهیزات آماده سازی غذا، به این دلیل که ماشین آلات صنعتی قرار می گیرند؛ طیف محصولات بسیار زیاد می شود. از جمله ماشین آلات صنعتی غذا، مانند چرخ گوشت صنعتی، خلال کن صنعتی، کالباس بر، سبزی خرد کن های صنعتی، بیفتک زن، خمیرگیر صنعتی، پیاز پوست کن، سیب زمینی پوست کن و غیره می باشند. همچنین همانطور که گفتیم انواع میز استیل صنعتی هم به عنوان تجهیزات آماده سازی غذا در نظر گرفته می شوند.

انواع سینک صنعتی، وان شستشو، شبکه آبرو هم از آن دسته هستند که علاوه بر تجهیزات شستشو، به عنوات تجهیزات آماده سازی هم لحاظ می شوند.

تجهیزات پخت غذا

این بخش شاید مهم ترین بخش برای یک آشپزخانه صنعتی باشد. تجهیزات پخت غذا از نظر نوع پخت تنوع مختلفی دارند. به عنوان مثال شما برای تجهیزات پخت غذای ایرانی، تجهیزات متفاوتی از رستورانی که تجهیزات پخت فرنگی یا فست فود دارد؛ خریداری خواهید کرد. تجهیزات پخت غذا مانند، کباب پز سنتی، کباب پز اتوماتیک، انواع اجاق گاز صنعتی، گریل صنعتی، فر رشنال که پخت ترکیبی انجام می دهد و فر رشنال یک برند آلمانی است و یا دیگر فرهای کانوکشن که پخت ترکیبی برای آن ها مقدور خواهد بود. همچنین سالاماندر، انواع سرخ کن صنعتی، تابه گردان و انواع فر پیتزا از دیگر تجهیزات پخت غذا هستند که ممکن است به آن ها نیاز پیدا کنید. 

یکی از مسائلی که در خرید تجهیزات پخت غذا اهمیت دارد. نوع تجهیز است. اکثر محصولاتی که در این بخش قرار می گیرند. به دو صورت مبله یا ایستاده و رومیزی قابل عرضه هستند. طبیعی است که تجهیزات پخت رومیزی برای رستوران یا مراکز غذایی با فضای کمتر خیلی مناسب هستند.

تجهیزات سرو غذا

بعد از اینکه غذا توسط تجهیزات آماده سازی و پخت غذا، به مرحله سرو برسند؛ تجهیزات سرو غذا به کار می آیند. تجهیزاتی مانند انواع شفینگ دیش ها، ظروف سرو، ظروف سرو سوپ خوری، انواع ظرف بنماری ( لگن بنماری) که به صورت پانچ و غیر پانج و از جنس استیل موجود هستند. گرمخانه های غذا که به صورت گازی یا برقی بوده و مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین انواع سماور صنعتی و بویلرها که برخی از آن ها به همراه قوری عرضه می شوند؛ از دیگر تجهیزات سرو غذا می باشند. اما شاید مهم ترین تجهیزی که برای بخش تجهیزات سرو غذا مورد استفاده قرار می گیرد؛ ترولی پذیرایی باشد. ترولی ها تنوع گسترده ای دارند که هم برای حمل غذا، هم برای گرم نگه داشتن غذا در حین حرکت غذا به سمت سرو شدن، کاربرد خواهند داشت.

تجهیزات شستشو و تجهیزات سرمایشی

برای اینکه مراحل طبخ و توزیع غذا به درستی پیش برود؛ به تجهیزاتی در این مسیر نیاز خواهیم داشت که بیشتر جنبه نگهداری و بهداشتی دارند. تجهیزات شستشو برای شستن و تمیز نگه داشتن انواع ظروف و مواد مورد استفاده قرار می گیرند. انواع ماشین ظرفشویی صنعتی، سینک ها و وان های شستشو و حتی قرص فر رشنال، از مواردی هستند که به عنوان تجهیزات شسشتو از آن ها استفاده خواهیم نمود.

تجهیزات سرمایشی نیز برای سالم و بهداشتی نگه داشتن مواد بسیار کاربرد دارند. انواع یخچال صنعتی، فریزر صنعتی، یخساز صنعتی، بستنی ساز ها، تاپینگ های بستنی و پیتزا از جمله تجهیزات سرمایشی به حساب می آیند.

تجهیزات خط سلف سرویس

برای سرو غذا به صورت سلف، خطوط سلف سرویس در نظر گرفته می شوند. تجهیزات خط سلف سرویس دارای انواع کانترهای گرم و سرد، انواع بوفه گرم و سرد، رَف، کانتر ساده، کانتر قاشق و چنگال، تاپینگ ها و غیره هستند.

نکته ای که درباره تجهیزات خط سلف سرویس وجود دارد این است که با وجود سفارشی سازی در بخش تجهیزات آشپزخانه صنعتی، بخش تجهیزات خطوط سلف سرویس خیلی بیشتر امکان سفارشی سازی را داشته و با توجه به ماهیت مرکز و فضا و رنگبندی و جنس بدنه، قابل طراحی و تولید می باشد.

تجهیزات جانبی آشپزخانه صنعتی

گستردگی محصولات مرتبط به آشپزخانه صنعتی انقدر بالا است که نمی توان همه آن ها را در دسته بندی های گفته شده قرار داد. از این رو بخش تجهیزات جانبی آشپزخانه صنعتی برای قرار دادن انواع تجهیزات ریز و درشت کاربردی داخل آشپزخانه صنعتی در نظر گرفته می شود.

تجهیزات کافی شاپ

تجهیزات کافی شاپ، با وجود اینکه در آشپزخانه های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما خیلی طیف گسترده و متفاوتی داشته و خود شامل دسته بندی فراوانی است. ترجیح گروه صنعتی و تولیدی اشل این است که تجهیزات کافی شاپ را به صورت جداگانه و با دقت و جزییات بیشتر در یک مطلب جدا مورد بررسی قرار دهد. این بخش را احتمالا در قسمت مقالات سایت اشل می توانید پیدا کنید.

در مورد دسته بندی تجهیزات آشپزخانه به تفصیل صحبت کردیم. اما بخش های دیگری در رابطه با آشپزخانه صنعتی وجود دارد. مانند مشاوره برای راه اندازی یک آشپزخانه و همچنین نصب تجهیزات خریداری شده که هموارد گفته شده را می توانید از مشاوران و تکنسین های شرکت اشل بخواهید. کافیست با ما تماس حاصل نمایید. تلفن تماس: 26151123-021

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت رسام مشاوران میزان می باشد.